FB paskyra sportogincai.lt pasidalino ir įžvalgomis apie siūlomis LFF įstatų pakeitimus:
https://www.facebook.com/sportogincai/p ... 7072030430
[futbolas] Rytoj vyksiančioje LFF Konferencijoje bus sprendžiamas ne vien naujo LFF prezidento išrinkimo naujai kadencijai, bet ir kitas, mano nuomone, galbūt net žymiai reikšmingesnis klausimas – naujos redakcijos LFF įstatų tvirtinimas.
Ant stalo yra padėti du naujos redakcijos LFF įstatų projektai:
1) projektas, kurį parengė ir pasiūlė su LFF paskutiniu metu konfliktuojanti ir permainų LFF valdymo struktūroje siekianti Vilniaus regiono futbolo sąjunga (VRFS);
2) projektas, kuriam pritarė ir LFF Konferencijai teikia LFF Vykdomasis komitetas.
Aptarsiu abu.
Pirmiausia, pradėsiu nuo antrojo, t. y. LFF Vykdomojo komiteto siūlomo LFF įstatų projekto.
Susipažinus su juo, turiu pastebėti, kad jame nieko itin įdomaus ir reikšmingo nėra. LFF Vykdomojo komiteto siūlomas projektas yra daugiau kosmetinio pobūdžio ir labiau taiso tam tikrus netikslumus, kurie yra šiuo metu galiojančioje LFF įstatų redakcijoje.
Ja tikrai nėra siekiama jokių esminių LFF reformų, kurios skambiai buvo žadėtos prieš keletą metų, kai buvo parengtas LFF sudarytos darbo grupės Gero valdymo praktikai LFF įdiegti raportas.
Sakyčiau yra net priešingai, tam tikrais LFF Vykdomojo komiteto siūlomais LFF įstatų pakeitimais, mano nuomone, net yra nukrypstama nuo gerojo valdymo principų, pvz.:
1. LFF Vykdomasis komitetas siūlo nustatyti, kad kompetencija rinkti LFF viceprezidentus būtų priskirta nebe LFF Konferencijai, o tam pačiam LFF Vykdomajam komitetui.
Tokiu būdu LFF Vykdomasis komitetas siekia dar labiau “apvogti” LFF Konferenciją ir nuo taip jau itin susiaurintų jos funkcijų. Be to, būtina pastebėti, kad LFF viceprezidentai yra tie asmenys, kurie pavaduoja LFF Konferencijos renkamą LFF prezidentą, kai jis negali eiti pareigų dėl vienokių ar kitokių priežasčių. Taigi, tokiu būdu iš LFF Konferencijos yra atimama galimybė pasirinkti kas turėtų būti LFF prezidentu, kai tikrasis LFF prezidentas šių pareigų eiti negalės.
LFF praktikoje jau buvo tokių atvejų, kai atsistatydinus LFF prezidentui, gana ilgą laiką LFF prezidento pareigas ėjo LFF pirmasis viceprezidentas. Tada tokį viceprezidentą pasirinko LFF Konferencija, tačiau pagal LFF Vykdomojo komiteto siūlomą LFF įstatų projektą to nebebūtų. Dėl šios priežasties LFF Konferencijos įtaka LFF valdymui, kuri jau šiuo metu yra itin sumenkinta, susilpnėtų dar labiau.
2. LFF Vykdomojo komiteto siūlomais LFF įstatais yra susilpninamas LFF revizoriaus vaidmuo. Jeigu pagal šiuo metu galiojančius LFF įstatus, LFF revizorius turėjo pareigą vykdyti LFF, LFF organų, jos narių bei LFF administracijos veiklos teisinę bei finansinę kontrolę, tai pagal siūlomą LFF įstatų projektą – jis beturėtų tokią teisę. Be to, iš LFF įstatų dingtų ir LFF revizoriaus atskaitomybė prieš LFF Konferenciją.
Taigi, nors pagal LFF įstatus LFF revizorių renka LFF Konferencija, tačiau pastarajai apie jo darbą girdėti gali nieko nebetekti, dėl ko LFF Konferencija praras ir LFF revizoriaus veiklos kontrolę.
3. LFF Vykdomojo komiteto siūlomais LFF įstatų pakeitimais yra nuspręsta atsisakyti futbolo forumo organizavimo kasmet. Jais siūloma palikti LFF laisvę spręsti dėl to kada jį rengti ir ar rengti apskritai.
Daugiau ką pasakyti apie LFF Vykdomojo komiteto siūlomus LFF įstatų pakeitimus nelabai yra ką.
Kur kas įdomesni yra VRFS siūlomi LFF įstatų pakeitimai, į kuriuos, sakyčiau, dėmesį turėtų atkreipti visi Lietuvos futbolo bendruomenės nariai, kurie iš tikrųjų pageidauja pozityvių pokyčių Lietuvos futbolo valdyme.
VRFS nesiūlo daug LFF įstatų pakeitimų. Šiuo aspektu sakyčiau ji galbūt net pasikuklino. Tačiau, mano akimis, ji palietė keletą esminių „skaudulių“, kuriuos sutvarkius LFF valdymas bent šiek tiek susipurtytų, o LFF valdymo ir kitus organus labiau priverstų pasistengti atliekant savo funkcijas.
Taigi, ką siūlo VRFS?
Pirmiausia, VRFS siūlo LFF įstatais įtvirtinti galimybę LFF tiesioginiais nariai tapti A lygos čempionate, I lygos pirmenybėse, II lygos pirmenybėse, Lietuvos salės futbolo A lygos pirmenybėse ir/ar Lietuvos moterų A lygos pirmenybėse dalyvaujantiems futbolo klubams.
Šiuo siūlymu VRFS atsigręžė į minėtą LFF sudarytos darbo grupės Gero valdymo praktikai LFF įdiegti raportą, kuris buvo parengtas 2017-05-31. Būtent jame vienu esminiu LFF reformos principu buvo numatytas futbolo klubų tiesioginės narystės LFF įtvirtinimas.
Mano nuomone, LFF tiesioginę futbolo klubų narystę LFF turėjo įdiegti nuo pat LFF įsteigimo momento, nes būtent futbolo klubai yra kertinė futbolo bendruomenės dalis. Šiuo aspektu galiojantys LFF įstatai neatitinka ir FIFA įstatų reikalavimų, pagal kuriuos yra reikalaujama, jog LFF (kaip ir visų kitų FIFA narių įstatai) įstatai atitiktų FIFA patvirtintus pavyzdinius įstatus. Tuo tarpu jais FIFA aiškiai yra įtvirtinusi nacionalinių federacijų narių piramidę, pirmuoju numeriu išskiriant būtent futbolo klubus.
Aš iki šiol stebiuosi kaip FIFA vis dar neatkreipė dėmesio ir nepareikalavo LFF imtis permainų, siekiant užtikrinti LFF įstatų atitikimą FIFA reikalavimams.
LFF įstatais suteikus galimybę futbolo klubams tapti tiesioginiais LFF nariais, LFF pagaliau taptų panašesnė į išties tikrąją futbolo bendruomenę kasmet į LFF Konferencijas šaukiančią organizaciją.
Antra, itin reikšmingas VRFS siūlomas pakeitimas yra susijęs su ginčų nagrinėjimo tvarkos pakeitimu. VRFS siūlo atsisakyti privalomos ginčų nagrinėjimo tvarkos Tarptautiniame sporto arbitražo teisme, įsikūrusiame Šveicarijoje, ir ginčų nagrinėjimą perkelti į Lietuvą - į Sporto arbitražą prie Vilniaus komercinio arbitražo teismo, kuris neoficialiai yra pristatomas ir laikomas Lietuvos sporto arbitražo teismu.
Šis siūlomas pakeitimas yra reikšmingas tuo, kad per LFF veiklos vykdymo istoriją į Tarptautinį sporto arbitražo teismą dėl LFF sprendimų drįso kreiptis vos keli asmenys, nepaisant to, kad galbūt norinčių tą daryti ir ginti savo pažeistas teises buvo ištisos eilės. Visi puikiai supranta, kad ginčų nagrinėjimas Tarptautiniame sporto arbitražo teisme dažnai yra finansiškai sunkiai pakeliama siekiamybė. Be to, jis įsikūręs kitoje valstybėje, procesas jame vyksta užsienio kalba. Dėl šių priežasčių ne vienam tiesiog nusvyra rankos net bandyti veltis į sudėtingas ir finansiškai nepakeliamas teisines vingrybes. Todėl kartais lieka galioti net elementariems teisės principams prieštaraujantys LFF organų sprendimai, o LFF vis drąsiau ryžtasi juos priiminėti.
Pridurtina ir tai, kad pagal LFF įstatus bylinėtis Tarptautiniame sporto arbitražo teisme yra priversti visi Lietuvos futbolo dalyvaujantys asmenys net ir tuo atveju, jeigu ginčo kita šalis yra ne LFF. Tad šie asmenys taipogi esamais LFF įstatais yra stumiami į situaciją, kurioje jiems teisiniuose ginčuose dėl anksčiau nurodytų priežasčių tenka nuleisti rankas anksčiau nei jie turėtų.
Mano nuomone, VRFS siūlomos ginčų nagrinėjimo tvarkos pakeitimas Lietuvos futbolą išlaisvintų iš stipriai rankas veržiančių pančių, ko pasekoje atsirastų prielaidos Lietuvos futbole turėti daugiau tvarkos ir teisingų sprendimų.
Beje, toks ginčų nagrinėjimo tvarkos pakeitimas visiškai atitinka FIFA įstatus, kadangi FIFA suteikia teisę pačioms nacionalinės futbolo federacijoms pasirinkti arbitražo teismą, kuris nagrinėtų jų jurisdikcijoje kylančius ginčus futbole.
Trečia, VRFS siūlo grąžinti šiek tiek daugiau galių LFF valdymo struktūroje LFF Konferencijai. Ji siūlo perkelti LFF Konferencijos naudai LFF Etikos komiteto narių skyrimo ir atšaukimo funkciją iš LFF Vykdomojo komiteto kompetencijos.
Mano nuomone, šis pasiūlymas yra racionalus tuo, kad LFF įstatai reikalauja, jog LFF Etikos komiteto nariai būtų nepriklausomi. Atsižvelgiant į tai, kad LFF Etikos komitetas gali priimti itin reikšmingus sprendimus ir LFF Vykdomojo komiteto narių atžvilgiu, logiška eliminuoti LFF Vykdomąjį komitetą iš dalyvavimo formuojant LFF Etikos komiteto sudėtį.
Ketvirta, VRFS siūlo numatyti, jog LFF generalinis sekretorius, centrinė LFF figūra pagal šiuo metu galiojančius LFF įstatus, būtų skiriamas LFF prezidento teikimu. Tokiu būdu VRFS vėlgi bando bent minimaliai LFF Konferenciją grąžinti prie galimybės bent kažkiek prisidėti prie LFF valdymo organų formavimo. Gi pagal galiojančius LFF įstatus LFF Konferencija iš esmės nedalyvauja jos kolegialaus valdymo organo – LFF Vykdomojo komiteto formavime, o būtent pastarajam yra suteikta kompetencija skirti ir LFF generalinį sekretorių. Tad numačius, jog LFF generalinio sekretoriaus kandidatūrą teikia LFF Konferencijos išrinktas LFF prezidentas, LFF Konferencija netiesiogiai dalyvaus LFF generalinio sekretoriaus skyrimo procese.
Tad apie VFRS siūlomus LFF įstatų pakeitimus būtų tiek.
Visgi, įdomiausia bus tai, kas vyks rytoj, t. y. šeštadienį.
Tai, kokie pokyčiai įsivyraus LFF po šeštadienio labai priklausys nuo LFF Konferencijos vedimo tvarkos ir taip, kaip bus suteikta teisė balsuoti LFF Konferencijai už konkrečius LFF įstatų pakeitimus: tik už konkretų LFF įstatų projektą, ar už konkrečius LFF įstatų pakeitimus atskirai.
Turbūt neabejotina, jog tinkamiausia ir demokratiškiausia būtų sudaryti galimybę už kiekvieną abiejų pasiūlytų LFF įstatų projektų straipsnių pakeitimą balsuoti atskirai. Tačiau klausimas, ar LFF vadovybė pasiryš tam, turint omenyje, kad tam tikri LFF įstatų pakeitimai išties yra itin reikalingi ir naudingi daugumai LFF Konferencijoje dalyvausiančių delegatų, dėl ko jų lojalumas galėtų susvyruoti.
Manyčiau, kad šeštadienį pasimatys, ar vyrauja racionalumas ir noras pozityvių permainų ar visgi lojalumas ir stagnacija.